De geschiedenis van de avond4daagse van
Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek
1996: De avond4daagse van Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek werd voor de eerste gelopen in 1996 en werd georganiseerd door SSSB.
De Stichting Support Scouting Berkel (SSSB) werd opgericht voor de bouw en onderhoud van een nieuwe uitbreiding van het clubgebouw van Scouting Berkel.
Er werden allerlei activiteiten georganiseerd zoals “waar schijt de koe”, en de verkoop van bakstenen. Ook werd er een wandelweek georganiseerd. De avond4daagse en een zaterdag voor wandelingen van 5 t/m 40 km. De 40 km trok vaak mensen die aan het trainen waren voor de 4daagse van Nijmegen en groepen militairen. Dat was altijd een mooi gezicht. Er werd gestart en gefinished bij het scoutingterrein aan de Burg. Hendrikxstraat in Berkel. Er waren toen zo’n 150 deelnemers. Helaas werd de animo voor deze wandel zaterdag steeds minder en besloot de organisatie ermee te stoppen.
Nadat de bouw van de uitbreiding van het scoutinggebouw aan de Burg. Hendrikxstraat voltooid was, verdwenen ook de acties. De avond4daagse daarentegen bleef bestaan.
De SSSB werd een slapende stichting maar de avond4daagse werd nog wel georganiseerd mede door vrijwilligers die nu nog in het bestuur zitten.
2007: In 2007 trok de avond4daagse 225 deelnemers. Een leuk klein groepje dat met plezier de 4 avonden liep. Allemaal prima te behappen op het scouting veld. Vanaf 2009 begon er een enkele school mee te lopen. De school regelde zelf de inschrijvingen van de leerlingen en leverde de bestanden bij de organisatie aan. Voor elke ingeschreven deelnemer kreeg de organisatie € 0,50 terug van de wandelbond.
2012: Vanaf dit jaar begonnen we echt te groeien. Met 1150 inschrijvingen, het deelnemersveld werd steeds groter, werden alle verwachtingen overtroffen. Ook vanuit Bergschenhoek kwamen er steeds meer deelnemers. Het waren er dit jaar zoveel dat we met provisorische stempelkaarten moesten werken. Halsoverkop nog kaarten kopiëren om iedereen mee te laten lopen.
Vanaf dit jaar zijn we ook verkeersregelaars gaan inzetten om de veiligheid van de deelnemers te garanderen. Nog voordat de gemeente dat eiste. De veiligheid heeft altijd op nummer één gestaan.
2013: Dit was een bijzonder jaar. Met 2000 inschrijvingen werd het veel te druk op het terrein van de scouting. De laatste avond regende het zo hard dat de instrumenten van Drumfanfare Haaglanden volliepen en er weinig geluid meer uitkwam. Toch speelde zij stug door. Toenmalige burgemeester Ewald van Vliet stond in de stromende regen boxen en high-fives aan de kinderen uit te delen en sprak ze moed in tijdens deze verregende laatste avond. Doordat het regende en vele deelnemers met paraplu’s op en af het terrein moesten, er was maar 1 doorgang van 3 meter, ontstonden er onenigheden. Ternauwernood konden er kleine vechtpartijtjes worden voorkomen. We besloten dat dit het komende jaar anders moest.
2014: Een jaar in teken van verandering. We groeide uit ons jasje en moesten vele zaken veranderen. Zo werd er een nieuwe stichting met een nieuw bestuur opgericht als doel het organiseren van een jaarlijkse avond4daagse en het financieel ondersteunen van het jeugdwerk in Lansingerland. We kwamen los te staan van Scouting Berkel.
Er kwam een nieuw logo, een website en we gingen op Facebook. Ook gingen we naar een ander terrein. Als eerste maakte wij gebruik van het evenemententerrein naast zwembad de Windas. Dat had natuurlijk vele voordelen maar ook nadelen. We merkte dat we een paar keer moesten uitwijken omdat een ander evenement voorrang kreeg. Ondanks dat er ons een datum was belooft. Ook het herdenkingsbos baarde ons zorgen.
We groeide dit jaar weer verder. Er kwamen meer scholen meelopen we begonnen met het uitdelen van een gezonde snack onderweg, dit werd en wordt nog steeds gedaan door bedrijven uit Lansingerland. We maakte elk jaar nieuwe routes met verrassende elementen. Zo liepen we door de brandweerkazerne. De brandweermannen vonden het geweldig om de boel onder de rook te zetten en met vele sirenes de lopers door de kazerne te begeleiden. We hadden steeds meer vrijwilligers nodig voor inschrijven, waterpost op het terrein, stempelen enz. Ook het aantal benodigde verkeersregelaars groeide de pan uit. Het was op een gegeven moment zo gek dat we op de 10 km meer verkeersregelaars moesten inzetten dan dat we lopers hadden. Dat was voor ons ook het moment dat we met deze 10 km stopte. Ook stopte we met de stempel/limonade post onderweg. Dit zorgde voor de nodige opstoppingen en gevaarlijke situaties en was niet meer houdbaar.
Er werd een calamiteitenplan geschreven, een handboek voor de scholen, de routes werden digitaal op de website gezet enz, enz. Dit vergde veel van de inzet van de organisatie. Iets wat je aan de buitenkant niet kon zien en waar sommige deelnemers ook geen rekening mee hielden. En dan is het jammer als je van een enkele loper weer commentaar hoorde dat er soms iets niet helemaal goed verliep.
2015: Van 2015 tot nu groeide het aantal deelnemers elk jaar weer. We stopte met limonade en vervingen dit door water en het snoep werd vervangen door snoeptomaatjes, bananen en andere gezonde snacks.
Na de fusie dit jaar van de NWB (Nederlandse Wandelsport Bond) en de KNBLO (Koninklijke Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoeding) tot de KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland) kwamen er in 2016 ook nieuwe medailles. Van de stoffige koperkleurige medailles tot frisse glimmende medailles met een mooi lint. De jongeren deelnemers waren er erg blij mee.
2018: In 2018 kwam de wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) om de hoek kijken. Ook dit had weer wat voeten in aarde. We mochten niet zomaar de gegevens van deelnemers vragen, bewaren en doorsturen naar de wandelbond. Dus daar stopte we mee maar daarmee verviel ook ons voordeeltje van € 0,50 per deelnemer. We verhoogde onze prijs en kwamen op € 5,00 voor een deelnemer met een stempelkaart en medaille en een euro voor een begeleider. Het nadeel voor een deelnemers die zijn kaart verloren was, was dat er dan een nieuwe gekocht moest worden omdat wij niet konden controleren of er daadwerkelijk inschrijfgeld was betaald. En ja, controle is nodig zelfs op een avond4daagse georganiseerd door vrijwilligers.
2019: In 2019 was het warm. Erg warm. Ook dat zorgde weer voor de nodige extra maatregelen. Vele boze e-mails over het feit dat we toch doorgingen. Dat besluit namen we natuurlijk niet zomaar. We keken naar de weersverwachtingen, de risico’s en de extra maatregelen die we moesten nemen. Extra water, meer EHBO’ers, extra informatie op de website en Facebook. En het ging goed. Mede door een aantal burgerinitiatieven zoals een sponzen bad en hier en daar een tuinslang om de lopers af te koelen. Geweldig.
2020 en 2021: Corona gooide roet in ons eten en ons jubileumjaar. 2 Jaar geen avond4daagse.
2022: Ons jubileumjaar. De opstart was lastig. Iedereen was er 2 jaar uit en ook de vrijwilligers stonden niet te dringen. Toch lukte het ons om samen met vele andere vrijwilligers een groots evenement neer te zetten. Met ruim 4300 inschrijvingen en vele 'niet betalende' meelopers hadden we zo’n 6000 tot 7000 mensen op de been. We kunnen ons met trots het grootste sportieve evenement van Lansingerland noemen. Voor alle deelnemers was er een gratis bidon met logo en een ijsje. Langs de route en op het terrein stonden allerlei muziek. We liepen weer door de brandweerkazerne en je kon op de foto in een grote fotolijst. Ook een hindernisbaan ontbrak niet. Het was een groots feest.
De Stichting Support Scouting Berkel (SSSB) werd opgericht voor de bouw en onderhoud van een nieuwe uitbreiding van het clubgebouw van Scouting Berkel.
Er werden allerlei activiteiten georganiseerd zoals “waar schijt de koe”, en de verkoop van bakstenen. Ook werd er een wandelweek georganiseerd. De avond4daagse en een zaterdag voor wandelingen van 5 t/m 40 km. De 40 km trok vaak mensen die aan het trainen waren voor de 4daagse van Nijmegen en groepen militairen. Dat was altijd een mooi gezicht. Er werd gestart en gefinished bij het scoutingterrein aan de Burg. Hendrikxstraat in Berkel. Er waren toen zo’n 150 deelnemers. Helaas werd de animo voor deze wandel zaterdag steeds minder en besloot de organisatie ermee te stoppen.
Nadat de bouw van de uitbreiding van het scoutinggebouw aan de Burg. Hendrikxstraat voltooid was, verdwenen ook de acties. De avond4daagse daarentegen bleef bestaan.
De SSSB werd een slapende stichting maar de avond4daagse werd nog wel georganiseerd mede door vrijwilligers die nu nog in het bestuur zitten.
2007: In 2007 trok de avond4daagse 225 deelnemers. Een leuk klein groepje dat met plezier de 4 avonden liep. Allemaal prima te behappen op het scouting veld. Vanaf 2009 begon er een enkele school mee te lopen. De school regelde zelf de inschrijvingen van de leerlingen en leverde de bestanden bij de organisatie aan. Voor elke ingeschreven deelnemer kreeg de organisatie € 0,50 terug van de wandelbond.
2012: Vanaf dit jaar begonnen we echt te groeien. Met 1150 inschrijvingen, het deelnemersveld werd steeds groter, werden alle verwachtingen overtroffen. Ook vanuit Bergschenhoek kwamen er steeds meer deelnemers. Het waren er dit jaar zoveel dat we met provisorische stempelkaarten moesten werken. Halsoverkop nog kaarten kopiëren om iedereen mee te laten lopen.
Vanaf dit jaar zijn we ook verkeersregelaars gaan inzetten om de veiligheid van de deelnemers te garanderen. Nog voordat de gemeente dat eiste. De veiligheid heeft altijd op nummer één gestaan.
2013: Dit was een bijzonder jaar. Met 2000 inschrijvingen werd het veel te druk op het terrein van de scouting. De laatste avond regende het zo hard dat de instrumenten van Drumfanfare Haaglanden volliepen en er weinig geluid meer uitkwam. Toch speelde zij stug door. Toenmalige burgemeester Ewald van Vliet stond in de stromende regen boxen en high-fives aan de kinderen uit te delen en sprak ze moed in tijdens deze verregende laatste avond. Doordat het regende en vele deelnemers met paraplu’s op en af het terrein moesten, er was maar 1 doorgang van 3 meter, ontstonden er onenigheden. Ternauwernood konden er kleine vechtpartijtjes worden voorkomen. We besloten dat dit het komende jaar anders moest.
2014: Een jaar in teken van verandering. We groeide uit ons jasje en moesten vele zaken veranderen. Zo werd er een nieuwe stichting met een nieuw bestuur opgericht als doel het organiseren van een jaarlijkse avond4daagse en het financieel ondersteunen van het jeugdwerk in Lansingerland. We kwamen los te staan van Scouting Berkel.
Er kwam een nieuw logo, een website en we gingen op Facebook. Ook gingen we naar een ander terrein. Als eerste maakte wij gebruik van het evenemententerrein naast zwembad de Windas. Dat had natuurlijk vele voordelen maar ook nadelen. We merkte dat we een paar keer moesten uitwijken omdat een ander evenement voorrang kreeg. Ondanks dat er ons een datum was belooft. Ook het herdenkingsbos baarde ons zorgen.
We groeide dit jaar weer verder. Er kwamen meer scholen meelopen we begonnen met het uitdelen van een gezonde snack onderweg, dit werd en wordt nog steeds gedaan door bedrijven uit Lansingerland. We maakte elk jaar nieuwe routes met verrassende elementen. Zo liepen we door de brandweerkazerne. De brandweermannen vonden het geweldig om de boel onder de rook te zetten en met vele sirenes de lopers door de kazerne te begeleiden. We hadden steeds meer vrijwilligers nodig voor inschrijven, waterpost op het terrein, stempelen enz. Ook het aantal benodigde verkeersregelaars groeide de pan uit. Het was op een gegeven moment zo gek dat we op de 10 km meer verkeersregelaars moesten inzetten dan dat we lopers hadden. Dat was voor ons ook het moment dat we met deze 10 km stopte. Ook stopte we met de stempel/limonade post onderweg. Dit zorgde voor de nodige opstoppingen en gevaarlijke situaties en was niet meer houdbaar.
Er werd een calamiteitenplan geschreven, een handboek voor de scholen, de routes werden digitaal op de website gezet enz, enz. Dit vergde veel van de inzet van de organisatie. Iets wat je aan de buitenkant niet kon zien en waar sommige deelnemers ook geen rekening mee hielden. En dan is het jammer als je van een enkele loper weer commentaar hoorde dat er soms iets niet helemaal goed verliep.
2015: Van 2015 tot nu groeide het aantal deelnemers elk jaar weer. We stopte met limonade en vervingen dit door water en het snoep werd vervangen door snoeptomaatjes, bananen en andere gezonde snacks.
Na de fusie dit jaar van de NWB (Nederlandse Wandelsport Bond) en de KNBLO (Koninklijke Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoeding) tot de KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland) kwamen er in 2016 ook nieuwe medailles. Van de stoffige koperkleurige medailles tot frisse glimmende medailles met een mooi lint. De jongeren deelnemers waren er erg blij mee.
2018: In 2018 kwam de wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) om de hoek kijken. Ook dit had weer wat voeten in aarde. We mochten niet zomaar de gegevens van deelnemers vragen, bewaren en doorsturen naar de wandelbond. Dus daar stopte we mee maar daarmee verviel ook ons voordeeltje van € 0,50 per deelnemer. We verhoogde onze prijs en kwamen op € 5,00 voor een deelnemer met een stempelkaart en medaille en een euro voor een begeleider. Het nadeel voor een deelnemers die zijn kaart verloren was, was dat er dan een nieuwe gekocht moest worden omdat wij niet konden controleren of er daadwerkelijk inschrijfgeld was betaald. En ja, controle is nodig zelfs op een avond4daagse georganiseerd door vrijwilligers.
2019: In 2019 was het warm. Erg warm. Ook dat zorgde weer voor de nodige extra maatregelen. Vele boze e-mails over het feit dat we toch doorgingen. Dat besluit namen we natuurlijk niet zomaar. We keken naar de weersverwachtingen, de risico’s en de extra maatregelen die we moesten nemen. Extra water, meer EHBO’ers, extra informatie op de website en Facebook. En het ging goed. Mede door een aantal burgerinitiatieven zoals een sponzen bad en hier en daar een tuinslang om de lopers af te koelen. Geweldig.
2020 en 2021: Corona gooide roet in ons eten en ons jubileumjaar. 2 Jaar geen avond4daagse.
2022: Ons jubileumjaar. De opstart was lastig. Iedereen was er 2 jaar uit en ook de vrijwilligers stonden niet te dringen. Toch lukte het ons om samen met vele andere vrijwilligers een groots evenement neer te zetten. Met ruim 4300 inschrijvingen en vele 'niet betalende' meelopers hadden we zo’n 6000 tot 7000 mensen op de been. We kunnen ons met trots het grootste sportieve evenement van Lansingerland noemen. Voor alle deelnemers was er een gratis bidon met logo en een ijsje. Langs de route en op het terrein stonden allerlei muziek. We liepen weer door de brandweerkazerne en je kon op de foto in een grote fotolijst. Ook een hindernisbaan ontbrak niet. Het was een groots feest.
Disclaimer / Privacy Policy constructed by R. Suijker